mandag 16. mars 2015

Pizza med blomkål- og ertebunn

Bunnen er inspirert av veganmisjonens blomkålpizza og ertebunnen hennes. En slags hybrid av de to nesten:

1/2 blomkål
3 dl frosne erter
4 ss olje
4 dl glutenfritt mel
2 ts bakepulver
2 ss næringsgjær
1 ts salt

Blomkålen skjæres i små biter, ertene tines ved å helle varmt vann over. Bland sammen alt i en bolle og kjør det med stavmikser til det har blitt smooth. Smør hele greia  ut på et bakepapir på en langpanne og stek på 225 grader i 20 min. Ta bunnen ut og snu den. Legg på ønsket fyll.

Jeg pleier å lage en tomatsaus med kamuflerte linser i til ungene og bruker denne selv også under alt det andre digge.

Tomatsaus:

1 pk hakka tomater
4 dl vann
1 ss grønnsaksbuljong
2 dl røde linser
grønnsaker (gulrot, spinat, løk, hvitløk etc..  Alt ettersom hva jeg har i hus)

Koker dette en stund. Hvis jeg har dårlig tid blander jeg et glass pastasaus med en kartong ferdig røde linser og stavmiksser.

Fyll:
- spinat
- grønnkål
- pinjekjerner
- sopp

Ostesaus:
- 100 g cashewnøtter
- vann opp til 4 dl i et decilitermål (cashewnøttene først, så vann)
- 2 ss maizena
- 4 ss næringsgjær
- 1 ts dijon-sennep
- litt eplecidereddik
- litt salt og pepper
- løkpulver og hvitløkspulver
- røkt paprikapulver

Bland alt i en gryte, kjør det glatt med stavmikser, kok opp.

Ha på saus, grønnkål, spinat og pinjekjerner. Hell over ostesausen og topp ned skivet sopp. Stek på 225 grader til det bobler i midten av pizzaen og ostesausen er gyllen og fin.

Det er også veldig godt med lotusham på pizzaen :)
Liker du sterk mat - ha på litt Scrirachasaus etter steking!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar